Ολυμπιακή Αεροπορία: Μισός αιώνας… ουρανού

του Αλέξη Σωτηρόπουλου, MSc

Στις 6 Απριλίου 1957 ιδρύθηκε η Ολυμπιακή Αεροπορία (Ο.Α.) με έδρα την Αθήνα, ως εταιρεία εναέριων μεταφορών με τις υψηλότερες προδιαγραφές για εκείνη την εποχή. Καθόλου τυχαία η επιλογή του ονόματος της, καθώς ο Ωνάσης κατά πάγια τακτική συνέδεε τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες με την αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιώντας για την ονομασία των εταιρειών του, ως πρώτο συνθετικό τη λέξη Olympic, όπως η Olympic Maritime η ναυτιλιακή του εταιρεία. Την ίδια ημέρα πραγματοποιήθηκε η πρώτη πτήση της εταιρείας (Αθήνα-Θεσσαλονίκη) με αεροσκάφος DC-3 και Κυβερνήτη τον Παύλο Ιωαννίδη. Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από 14 Ντακότες και ένα τετρακινητήριο αεροσκάφος τύπου DC-4, ενώ το προσωπικό της, το οποίο παρέμεινε από την Τεχνικαί Αεροπορικαί Εκμεταλλεύσεις (Τ.Α.Ε.) αριθμεί 865 άτομα. Η εξέλιξη της ήταν ταχύτατη και θεαματική. Άρχισε να μεγαλώνει μέρα με τη μέρα, καθώς οι πτήσεις γέμιζαν, πλήθαιναν και οι προορισμοί αυξάνονταν.

Οι σημαντικότερες ημερομηνίες στην ιστορία της Ολυμπιακής

1956 Στις 30 Ιουλίου ο Αριστοτέλης Ωνάσης εξαγοράζει την Τ.Α.Ε. από το ελληνικό δημόσιο.

1957 Στις 6 Απριλίου πραγματοποιείται η πρώτη πτήση της Ολυμπιακής Αεροπορίας (Αθήνα-Θεσσαλονίκη).

1958 Πραγματοποιείται η πρώτη πτήση Αθήνα-Ζυρίχη-Φρανκφούρτη και Αθήνα-Τελ Αβίβ. Εγκαινιάζονται τα γραφεία της Ο.Α. στη Ν. Υόρκη.

1959 Παραγγελία δύο αεροσκαφών COMET 4B (JET).

1960 Έναρξη δρομολογίων από Αθήνα για Βρυξέλες και Άμστερνταμ.

1961 Εγκαίνια γραφείου πωλήσεων στο Λος Άντζελες.

1962 Παγκόσμιο ρεκόρ: Η πτήση Αθήνα-Λονδίνο πραγματοποιείται μέσα σε 2 ώρες και 51 λεπτά με ένα αεροσκάφος COMET 4B. Νέα γραφεία πωλήσεων της εταιρείας εγκαινιάζονται στο Σαν Φρανσίσκο.

1965 Παραγγελία τριών BOEING 707-320. Τα γραφεία πωλήσεων στη Βόρεια Αμερική έχουν φτάσει τα 19.

1966 Ξεκινάνε οι υπερατλαντικές πτήσεις, Αθήνα - Ν. Υόρκη μέσω Ρώμης και Παρισιού. Τον Ιούλιο ξεκινάνε non stop πτήσεις Αθήνα-Νέα Υόρκη.

1967 Ο στόλος της Ολυμπιακής αυξάνεται αλματωδώς με τρία BOEING 707-320, πέντε COMET 4B, πέντε DC-6B και έξι DC-3, όπως και ο αριθμός των εργαζομένων που έχει φτάσει τους 3.300. Επιπλέον η εταιρεία διαθέτει γραφεία σε 76 πόλεις 35 κρατών καθώς και σε 80 πόλεις και νησιά της Ελλάδας.

1968 Νέα δρομολόγια από Αθήνα προς Ναϊρόμπι και Γιοχάνεσμπουργκ, ενώ ο συνολικός αριθμός που μεταφέρει η εταιρεία στην Ελλάδα και το εξωτερικό φτάνει στους 1.264.499. Παραγγελία πέντε BOEING 727-200.

1969 Εγκαινιάζονται οι γραμμές: Αθήνα-Μόντρεαλ και Αθήνα-Μόντρεαλ-Σικάγο. Η δύναμη του προσωπικού ανήλθε στους 5.050 εργαζόμενους.

1970 Αγοράζονται πέντε ιαπωνικής κατασκευής αεροσκάφη, YS-11A.

1971 Ίδρυση της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας (Olympic Aviation) στις 02/08, με μικρά αεροσκάφη και ελικόπτερα, με σκοπό τη σύνδεση προορισμών στο εσωτερικό της χώρας. Νέες γραμμές για Μιλάνο και Ντίσελντορφ. Ο αριθμός των επιβατών της Ο.Α. έχει σχεδόν διπλασιαστεί συγκριτικά με το 1968 ενώ ο αριθμός των εργαζομένων έχει ανέλθει στους 5.633.

1972 Η Ολυμπιακή Αεροπορία γίνεται η εταιρεία των πέντε ηπείρων, καθώς εγκαινιάζεται η πτήση Αθήνα-Σίδνεϊ. Αγοράζονται έξι BOEING 720B.

1973 Ο Αλέξανδρος Ωνάσης βρίσκει τραγικό θάνατο στο αεροδρόμιο του Ελληνικού, κατά τη διάρκεια της απογείωσης ενός PIAGGIO. Η Ο.Α. αποκτά το BOEING 747-200B (jumbo) που δρομολογείται μεταξύ Αθηνών-Νέας Υόρκης. Αριθμός εργαζομένων: 8.023.

1974 Μεγάλη είναι η συνεισφορά της Ο.Α. στις πολεμικές επιχειρήσεις στην Κύπρο, μεταφέροντας έμψυχο και άψυχο υλικό. Η τουρκική εισβολή στην Κύπρο έχει ως συνέπεια τη μείωση της επιβατικής κίνησης και (για πρώτη φορά) του προσωπικού της εταιρείας.

1975 Από την 1η Ιανουαρίου η εταιρεία περνάει στα χέρια του ελληνικού δημοσίου, μετά από συμφωνία για την εξαγορά της από τον Όμιλο Ωνάση. Στις 15 Μαρτίου ο Αριστοτέλης Ωνάσης ‘‘φεύγει’’ από τη ζωή.

1976 Εξαγορά της εταιρείας catering, Marriott Hellas Airport Services και μετονομασία της σε Olympic Catering (θυγατρική της Ο.Α.) με σκοπό τον εφοδιασμό των πτήσεων της εταιρείας με φαγητό υψηλής ποιότητας. Νέα αγορά τεσσάρων BOEING 737-200 και συνεχής αύξηση τόσο των πτήσεων όσο και του αριθμού των επιβατών.

1977 Στις 24 Φεβρουαρίου κατά τη διάρκεια της πτήσης Σαντορίνη-Αθήνα γεννήθηκε ένα αγοράκι (Γιάννης Δανέζης), το οποίο βάφτισε αργότερα ο κυβερνήτης του αεροσκάφους. Τον Αύγουστο σταματάει η γραμμή της Αυστραλίας. Η εταιρεία παρουσιάζει τα πρώτα ελλείμματα στους ισολογισμούς της.

1978 Υπογραφή συμφωνίας με την AIRBUS για την αγορά δύο καινούργιων αεροσκαφών (Α300), ενώ η εταιρεία ανακοινώνει την πρόθεση της για εισαγωγή ηλεκτρονικού συστήματος κρατήσεως θέσεων (reservations system). Τον Οκτώβριο “κλείνει’’ η γραμμή του Καναδά ως ασύμφορη. Αριθμός εργαζομένων: 8.853.

1979 Παραλαβή των δύο καινούργιων αεροσκαφών AIRBUS Α300 και εισαγωγή του νέου συστήματος κρατήσεων θέσεων μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή της British Airways.

1980 Στις 11 Ιουνίου ιδρύεται η Ολυμπιακή Τουριστική, με κύριο αντικείμενο εργασιών την πώληση τουριστικών πακέτων εισερχομένου και εξερχόμενου τουρισμού. Εγκατάσταση αυτόματου, ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου αποσκευών και εισιτηρίων (check-in) για εσωτερικές και διεθνείς πτήσεις. Αγοράζονται τρία νέα AIRBUS A300 και δύο αεροσκάφη SHORTS 330.

1981 Αγορά δύο BOEING 737-200 και ενός επιπλέον AIRBUS Α300. Δημιουργία νέων business class στις πτήσεις για Παρίσι, Λονδίνο και Ρώμη. Παρουσίαση των νέων στολών του προσωπικού στον Αστέρα Βουλιαγμένης, σχεδιασμένες από το Μπίλυ Μπο. Αριθμός εργαζομένων: 9.833.

1982 Η εταιρεία διανύει πλέον το 25ο έτος της λειτουργίας της. Οι πιλότοι της Air Zimbabwe εκπαιδεύονται πλέον από την Ολυμπιακή Αεροπλοΐα. Δύο καινούργια AIRBUS A300 αγοράζονται.

1983 Η Ο.Α. αποκτά το δικό της σύστημα κρατήσεων μέσω υπολογιστή, προσδοκώντας εξοικονόμηση 2,5 εκ. δολαρίων ετησίως.

1984 Επαναλειτουργούν οι γραμμές της Αυστραλίας και του Καναδά. Συνταξιοδοτείται ο Captain Παύλος Ιωαννίδης, ο οποίος ήταν ο Κυβερνήτης της πρώτης πτήσης της Ολυμπιακής (06/04/57) από Αθήνα για Θεσσαλονίκη. Η Ο.Α. παραλαμβάνει ένα ακόμα BOEING 747-200 και αγοράζονται δύο αεροσκάφη DORNIER 228-200 για την Ολυμπιακή Αεροπλοΐα.

1985 Η Ο.A. αγοράζει από τη Singapore Airlines δύο BOEING 747, ενώ “πετάει” προς 39 διεθνείς προορισμούς σε 27 χώρες και σε 28 προορισμούς στην Ελλάδα. Νέες γραμμές από Αθήνα για Αλεξάνδρεια και Δαμασκό. Αριθμός εργαζομένων: 12.123.

1986 Η εταιρεία συνολικά διαθέτει 58 αεροσκάφη. Οι εσωτερικοί προορισμοί αυξάνονται σε 32.

1988 Εγκαινιάζονται οι γραμμές Αθήνα-Βαρκελώνη και Θεσσαλονίκη- Παρίσι.

1990 Νέος προορισμός για την Ολυμπιακή, Αθήνα-Τόκιο με BOEING 747. Οι διεθνείς προορισμοί που εξυπηρετούνται φτάνουν τους 39 σε 29 χώρες, ενώ οι εσωτερικοί προορισμοί είναι 33. Αγοράζονται τρία ATR-42 για την Ολυμπιακή Αεροπλοΐα.

1991 Στις 14 Φεβρουάριου ιδρύεται η Galileo Hellas, ως θυγατρική της Ο.Α. με εξειδίκευση στην ηλεκτρονική διανομή συστημάτων κρατήσεων στον τουρισμό και τις μεταφορές. Παραλαμβάνονται καινούργια BOEING 737-400 και ATR. Οι πόλεις της Γερμανίας που εξυπηρετούνται από τον εθνικό μας αερομεταφορέα είναι πλέον τέσσερις: Φρανκφούρτη, Ντίσελντορφ, Στουτγκάρδη και Βερολίνο.

1992 Ίδρυση στις 10 Φεβρουαρίου των Μακεδονικών Αερογραμμών (θυγατρική της Ο.Α.) για την εξυπηρέτηση ελληνικών και διεθνών προορισμών με πτήσεις charters. Παραλαμβάνονται νέα αεροσκάφη AIRBUS A300-600R και δρομολογούνται στην Αφρική.

1993 Ο στόλος ενισχύεται με νέα αεροσκάφη: ένα BOEING 737-400, ένα AIRBUS A300-600R και τρία ATR.

1994 Εγκρίνεται τον Οκτώβριο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το πρόγραμμα εξυγίανσης της Ο.Α. που περιλαμβάνει μείωση κατά 13,6% του προσωπικού (συνταξιοδοτούνται 1.048 εργαζόμενοι), καθώς και διαγραφή των χρεών της εταιρείας. Η Ολυμπιακή Αεροπλοΐα δημιουργεί υπερσύγχρονο εκπαιδευτικό κέντρο για τους πιλότους της στη Θεσσαλονίκη.

1995 Νέα πτήση Καβάλα-Ντίσελντορφ. Η Ολυμπιακή Αεροπλοΐα αγοράζει ένα ακόμα ATR-72.

1996 Έναρξη νέων πτήσεων από το αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης για εσωτερικούς και διεθνείς προορισμούς (Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, Σάμος, Βελιγράδι, Βουκουρέστι και Κολωνία) και μετατροπή του, στο δεύτερο μεγαλύτερο αυτόνομο αεροπορικό κέντρο (hub) της εταιρείας. Η Ο.Α. ανταποκρινόμενη στο αίτημα χιλιάδων ομογενών τόσο της Αυστραλίας όσο και της Ν. Αφρικής αυξάνει τις πτήσεις από δύο σε τρεις την εβδομάδα από Αθήνα για Μελβούρνη/Σίδνεϊ και Γιοχάνεσμπουργκ.

1997 Ο στόλος της Ο.Α. αποτελείται από 60 αεροσκάφη.

1998 Ξεκινάει το δεύτερο πρόγραμμα εξυγίανσης της εταιρείας το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει μείωση μισθών κατά 20% περίπου, τριετές πάγωμα αποδοχών και αύξηση των ωρών εργασίας από οκτώ σε δέκα. Αγοράζονται τέσσερα AIRBUS A340-300.

1999 Τον Ιούνιο η εταιρεία Speedwing (θυγατρική της British Airways), μετά από διεθνή διαγωνισμό, αναλαμβάνει το management της εταιρείας.

2000 Πριν κλείσει χρόνος από την ανάληψη του management από τη Speedwing, η ελληνική κυβέρνηση καταγγέλλει τη σύμβαση, καθώς τα ελλείμματα έχουν αυξηθεί. Αγοράζονται δύο νέα BOEING 717-200 για την Ολυμπιακή Αεροπλοΐα.

2001 Στις 27/03 πέφτει η αυλαία για το αεροδρόμιο του Ελληνικού ύστερα από 68 χρόνια συνεχούς και απρόσκοπτης λειτουργίας και μετεγκατάσταση της Ο.Α. στο καινούργιο διεθνές αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Η Ο.Α. έχει ήδη επενδύσει 100 δις. δραχμές σε εγκαταστάσεις και υποδομές στο νέο αεροδρόμιο, όπως η Τεχνική Βάση, ο Εμπορευματικός Σταθμός, οι Εγκαταστάσεις της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας και της Olympic Catering, οι Αποθήκες Καυσίμων κα.

2003 H Ο.Α. διαχωρίζεται σε δύο εταιρείες:

1. Ολυμπιακή Αεροπορία – Υπηρεσίες, η οποία περιλαμβάνει: υπηρεσίες εδάφους, εμπορευματικές μεταφορές, συντήρηση/επισκευή αεροσκαφών, εκπαιδευτικό κέντρο, ελικόπτερα Ολυμπιακής Αεροπλοΐας, Σχολή Εκπαίδευσης Χειριστών Ολυμπιακής Αεροπλοΐας, Galileo Hellas, Ολυμπιακή Εταιρεία Καυσίμων, Olympic Intoplane Company και την Εταιρεία Αγωγού Καυσίμου Αεροδρομίου Αθηνών.

2. Ολυμπιακές Αερογραμμές που συνεχίζουν τον πτητικό τομέα της O.A., της Αεροπλοΐας και των Μακεδονικών Αερογραμμών. Στις 11 Δεκεμβρίου γίνεται η πρώτη πτήση των Ολυμπιακών Αερογραμμών.

2004 Η μεγάλη πρόκληση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 στην Αθήνα, αντιμετωπίζεται με απόλυτη επιτυχία από την Ο.Α. ως ο επίσημος αερομεταφορέας των Αγώνων.

2005 Νέα προσπάθεια πώλησης της εταιρείας η οποία και αυτή απέτυχε.

2008 Προκηρύσσονται τρεις διεθνείς διαγωνισμοί για τα επιμέρους τμήματα της Ο.Α. (πτητικό, τεχνική βάση, υπηρεσίες εδάφους). Το σχέδιο πώλησης αν και αρχικά συγκεντρώνει το ενδιαφέρον επενδυτών, στο τέλος όλα ανατρέπονται και ο διαγωνισμός καταλήγει άγονος.

2009 H κυβέρνηση κάνει έκκληση σε Έλληνες επιχειρηματίες να αναλάβουν την εταιρεία. Πρώτη ανταποκρίνεται η MIG, αντιπρόεδρος της οποίας είναι ο Ανδρέας Βγενόπουλος και η Swissport (για τις υπηρεσίες εδάφους). Μετά από λίγες μέρες καταθέτουν πρόταση η Aegean Airlines και η Chrysler Aviation. Τελικά η MIG αποκτά το σύνολο των δραστηριοτήτων της Ο.Α. (πτητικό έργο, τεχνική βάση και επίγεια εξυπηρέτηση). Η MIG θα καταβάλει στο ελληνικό δημόσιο 177,2 εκ. ευρώ και η εταιρεία θα λειτουργήσει υπό τη νέα της ιδιοκτησία από 1η Οκτωβρίου 2009.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου